Perkahwinan satu perjudian?


Malam tadi tengok semanis kurma di TV9, pasal “dia untukku”. Memang kena benar dengan diri ini kan. Bagi sesiapa yang pernah merasa tentu tau bagaimana rasanya bila segala keputusan untuk diri sendiri, bukan berada di tangan sendiri tapi di tangan ibu bapa. Mengenang balik kisah dulu. Ye, pernah terdetik di hati ni, perkahwinan macam satu perjudian hidup. Kalau baik pasangannya, maka baik la perjalanan perkahwinan, jika tidak, maka sebaliknya. Tapi hati dah tetap pendirian, untuk terima qada’ dan qadar ketentuanNya. Ini semua pengorbanan buat Ibu bapa, yang telah menjaga dan mendidik diri ni dari kecil. Dalam hati sentiasa berdoa, moga Allah memberi yang terbaik, buat seorang anak yang berkorban untuk kebahagiaan Ibu Bapanya.



Bila ustaz Asyraf (Imam Muda) sebut pasal ada yang menganggap perkahwinan satu perjudian, salah sebenarnya, kerna perkahwinan itu satu sunnah nabi, ianya dianggap sebagai satu ibadat. Maka, jika kita menganggap perkahwinan itu satu perjudian ianya salah sbb perjudian sememangnya haram. Betul juga cakap ustaz Asyraf tu.



Perkahwinan satu ibadat. Setiap perlakuan kita untuk sesebuah perkahwinan adalah ibadat. Selalu beringat macam tu, maka hati tak terlalu sedih, mahupun rasa tak adil. Menjaga anak satu ibadat, menjaga suami juga satu ibadat, membawa pulang makanan dan rezki buat keluarga juga satu ibadat. Moga Allah terima semua ibadat ku, amin.



(Mama tulis semua ini buat tatapan Muhammad Hariz Al-Hakiim suatu hari nanti, moga Hariz jadi anak yang soleh. Amin).




0 pinchin':

 

This Template is Brought to you by : AllBlogTools.com blogger templates


Desenvolvido por EMPORIUM DIGITAL